Buxus nachtvlinder

buxus nachtvlinder

De buxus mot is erg mooi  maar de rupsen vreten je planten helemaal kaal.
Ik zag eerst niets aan mijn planten ,ze groeiden nog flink maar keek ik  in het hart van de plant, stond ik versteld.

eitjes buxus vlinder

spinsel en eitjes op blad dat in buxus gevallen was
buxus rupsen en poppen
Binnen in heeft de rups halt flink huisgehouden. Ziet men spinsel dan zitten er rupsen op en het is flink zoeken naar hen ,want  hun kleur maakt ontdekken niet gemakkelijk.De eitjes worden aan de onderkant gelegd en de rupsen verschijnen vlug  in het hart van de plant..je krijgt verkleurde bladeren en in korte tijd is je plant leeg gevreten .

buxus rups

Blaadjes kleven aan elkaar en daartussen zitten dan de poppen en kort nadien de rupsen.Eer je het aan de buitenkant ziet is het te laat en er is weinig tegen te doen.Het is in Vlaanderen een niet te overziene plaag.Ik ben een ganse dag bezig geweest en ik schrok me een hoedje.Tegen de middag had ik al 30 rupsen en ook heel wat poppen die op uitkomen stonden.Ik heb een 10 tal planten.De grootste zal ik dus morgen onderzoeken maar hou na mijn speurtocht van vandaag mijn hart vast.Vooral de buxus  die rond een metalen frame gegroeid is in een figuur is rampzalig.
Ik overdrijf niet dat zie je op de foto’s.Zijn je planten je lief  keur ze dan maar heel aandachtig en begin aan de binnenkant want het duurt even voor je het aan de buitenkant ziet. Heb je geen buxus in de tuin  kan de vlinder bij jullie geen onheil stichten.
4 thoughts on “Buxus nachtvlinder

Leave a Reply

