Mijn tuin een vlinderparadijs

Ik heb enkele vlinderplanten in de tuin gezet en zo geniet ik bij goed weer van vrolijk fladderende vlinders.Gisteren kon ik het klein geaderd witje fotograferen en vandaag is het een bruin zandoogje geworden.

Voorvleugellengte: 21-28 mm. Bij het mannetje is de bovenkant van de voorvleugel bruin met een ongekernde zwarte oogvlek in de vleugelpunt. Het vrouwtje heeft op de bovenkant van de voorvleugel een opvallend oranje veld met een meestal witgekernde zwarte oogvlek. De bovenkant van de achtervleugel is bruin.
Het is een algemene standvlinder die verspreid over het hele land voorkomt.
Waardplanten zijn verschillende grassen.
Het vliegt van begin juni-tot eind augustus in 1 generatie

Vliegtijd en gedrag
Begin juni-eind augustus in één generatie. De vlinders leven dan ook lang, zo´n 30 dagen en komen verspreid over een lange periode uit. Op zonnige dagen zijn in een bepaald gebied soms honderden vlinders te zien die even boven het gras uithuppen en vervolgens weer snel verdwijnen.
De rups is te zien van half augustus en overwintert in graspollen

bruin zandoogje

3 thoughts on “Mijn tuin een vlinderparadijs

Leave a Reply

